TOIMITUSKULUT NYT 0€ ILMAN ALAOSTORAJAA!

KUOSIKARKELOT -50% - Nauti trikoon pehmeydestä ja iloisista kuoseista! >>>

TOIMITUSKULUT NYT 0€ - Kaikkiin tilauksiin ilman alaostorajaa!

NOSH säilytti sijoituksensa Ränkkää brändi -vertailussa

14.12.2021

NOSH sijoittui Eetti ry:n Ränkkää brändi -vertailussa B-kategoriaan

NOSH-vaatemerkki jatkoi avointa viestintää vastuullisuudestaan ja säilytti Eettisen kaupan puolesta ry:n tuoreessa Ränkkää brändi 2021 -vertailussa edellisen vuoden sijoituksensa toiseksi parhaassa B-kategoriassa. Pisteitä NOSH sai tänä vuonna 18.

Ränkkää brändi 2021 -vertailussa B-kategoria on toiseksi paras. B-kategoriaan pääsyn vaatimuksena oli tänä vuonna 15-19 pistettä, joten NOSH on 18 pisteellään kirkkaasti mukana tässä kategoriassa. Työ vastuullisuusasioiden ja -viestinnän parissa kuuluu olennaisena osana NOSHin toimintaan. Ekologisuus ja eettisyys ovat brändin ideologian kulmakiviä.

- Olemme kehittäneet vastuullisuustyötämme erityisesti tuottajiamme varten tehdyn oman ohjeistomme (Supplier Code of Conduct) kehittämisessä. Aiemman vahvan suosituksen sijaan nyt vaadimme ehdoitta kaikilta tuottajiltamme sitoutumista elämiseen riittävien palkkojen maksamiseen. Tällä muutoksella halusimme varmistaa sen, mitä olimme tienneet jo aiemmin, että kaikesta työstä vaatteidemme parissa maksetaan asiaankuuluva palkka. Oli loistavaa nähdä, että tuottajamme ottivat tämän viestin ilolla vastaan
, Nosh Companyn brändijohtaja ja vastuullisuusvastaava Laura Petris-Forsell kertoo.

Eetti ry on tehnyt tänä vuonna muutamia muutoksia Ränkkää brändi -vertailun kriteeristöön vuoteen 2020 verrattuna. Muutosten taustalla on tavoite kirittää yrityksiä yhä parempaan vastuullisuusviestintään. Arvioinnissa käytettävä pääkategoriat säilyivät samana, mutta pisteiden saannin kriteerit kiristyivät hieman. Vertailun aihealuiden sisältöjä on päivitetty ja kysymysten muotoilua ja vaatimustasoa muokattu. Vertailussa on myös mukana uusi osa-alue ”Slow Fashion”, jossa kiinnitetään huomiota erityisesti vaatteiden käyttöiän pidentämiseksi tarjottaviin palveluihin ja hoito-ohjeisiin.

Viime vuoden tapaan NOSHilta jäi vielä uupumaan pisteitä hiilijalanjäljen laskennan puuttumisen ja sen seurantaraportoinnin osalta. NOSHin tavoite on laskea yrityksen hiilijalanjälki 2023 mennessä. NOSH on aktiivisesti edistänyt tätä tavoitetta ja näillä näkymin hiilijalanjälki päästään laskemaan vuoden 2022 aikana. Laskennan pohjalta voidaan käynnistää toimet ja seuranta hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja löytää sopiva kompensointitapa.

- Vielä on paljon tekemistä, kuten aina, kun on vastuullisuustyöstä kyse. Työ on jatkuvaa ja kehitettävää riittää jokaisella yrityksellä. Iso kehitysaskel NOSHin vastuullisuudessa on otettu, kun työtä on jaettu entistä isommalle joukolle. Tämä vahvistaa ajatustamme, että vastuullinen tekeminen on koko yrityksen ja jokaisen tiimin asia. Ajatuksemme ja päätöksemme punnitaan aina vastuullisuusnäkökulmasta ennen toimiin ryhtymistä,
kertoo Petris-Forsell.

Hiilijalanjäljen laskennan lisäksi NOSHin vastuullisuustavoitteena on löytää käytetyille ja viallisille tekstiileille kierrätysmalli 2023 mennessä ja perustaa anonyymi ilmiantokanava. NOSHin vastuullisuustavoitteisiin liittyvien projektien edistymistä voi seurata NOSHin vastuullisuussivuilla.

MIKÄ ON RANK A BRAND?

Rank a Brand on kansainvälinen yritysvastuullisuuden kriteeristö, jonka pohjalta vaatemerkit pisteytetään sen mukaan, miten avoimesti ne kertovat toimistaan vastuullisen tuotannon varmistamiseksi. Rank a Brand -arvioinnissa yritykset jakautuvat viiteen kategoriaan A-E saamiensa pisteiden mukaan. Suomessa Eettisen kaupan puolesta ry (Eetti) hyödyntää tätä kriteeristöä suomalaisten vaatebrändien vastuullisuusviestinnän arvioinnissa.

Tutustu Eetin Ränkkää brändi 2021 -raporttiin tästä.
Tutustu NOSHin vastuullisuussivuihin tästä.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: 
info(a)nosh.fi

Vuonna 2009 perustettu NOSH on suomalainen vaatebrändi, jonka ylellisen pehmeisiin ja laadukkaisiin vaatteisiin on ilo pukeutua. Toiminnan ytimessä ovat vastuullisuus ja ekologisuus. Vaatteiden pääraaka-aineena on luonnonmukaisesti kasvatettu ja sertifioitu luomupuuvilla ja kaikki vaatteemme valmistetaan vastuullisesti Euroopassa. Nosh Company Oy:n liikevaihto oli 12,2 miljoonaa euroa vuonna 2020.

LAATU

Laatu on arvomaailmamme perusta. Se näkyy ja ennen kaikkea tuntuu pitkäikäisissä vaatteissamme.

VASTUULLINEN TUOTANTO

NOSH-vaatteen matka suunnittelupöydältä kotiisi on vastuullinen sen jokaisessa vaiheessa.

NOPEA TOIMITUS

1-4 arkipäivää

alk. 6,90 €

HELPPO PALAUTUS

NOSH vaatteilla on 14 vuorokauden palautusoikeus.

Osta tuote

Lahjakortti

NOSH säilytti sijoituksensa Ränkkää brändi -vertailussa